انواع کاغذ و مقوا

مقاله راجب کاغذ

واردکنندگان کاغذ

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان مقاله :

انواع کاغذ و مقوا

تعداد بازدید :
7538
تاریخ درج مقاله :
سه شنبه 21/07/1394 ساعت 16:22
انواع کاغذ و مقوا

انواع کاغذ و مقوا

امروزه بیش از سه هزار نوع کاغذ و مقوای مختلف، برای مصارف گوناگون، در بازار وجود دارد. ولی در صنعت کاغذ سازی انواع کاغذ را به چهار گروه تقسیم میکنند:

الف- کاغذ و مقوای گرافیکی . ب- انواع مقوای بسته بندی . ج- کاغذهای بهداشتی . د- کاغذهای صنعتی برای مصارف الکترونیکی

مصرف کننده کاغذ نیز معمولاً انواع کاغذ را نسبت به مورد استفاده آن به انواع مختلف تقسیم و نام گذاری می کند. کاغذ تحریر، کاغذ روزنامه، کاغذ بایپل، مقوای جلد، کاغذ کتاب و کاغذ پاکت، بعضی از انواع کاغذهای معمولی می باشند. بطور کلی انواع کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ به شرح زیر می باشند:

ً(Paper News Print) کاغذ روزنامه :کاغذی ارزان قیمت که به شکل رول و ورق یافت می شود. قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می شود با گرماژ معمول 50 گرم 

:(Writing Paper)کاغذ تحریرکاغذهایی که معمولاً برای چاپ به روش افست و برای تهیه سربرگ از آنها استفاده می شود و برای نوشتن با خودکار مناسب است با گرماژ 70 تا 100 گرم.

(Coated Paper & Matt & Glossy)کاغذ گلاسه مات و براق کاغذهای با پوشش براق یا مات که در چاپ های رنگی کیفیت خوبی می دهند پوشش صاف و یکنواخت این نوع کاغذ باعث شده تا گاهی به آن Surface Paper نیز اطلاق شود. با گرماژ 90 تا 300 گرم:

:(Carbonless Paper) کاغذ خودکپی کاغذی با پوشش شیمیایی که شبیه به کاربن عمل می کند و یک کپی از نوشته های دست نویس را روی صفحه بعدی انتقال می دهد.این نوع کاغذ به نام  NCR نیز معروف است. با گرماژ 40 تا 240 گرم

( Bible Paper)کاغذ انجیلی  کاغذی بسیار نازک که معمولاً برای چاپ کتاب های قطور و ارزشمند استفاده می شود. این نوع کاغذ به دلیل استفاده در چاپ انجیل به کاغذ انجیلی و همچنین کاغذ هندی India Paper  نیز معروف است.

( Index Paper)مقوای کارتی که مقوایی در رنگهای متنوع. از این مقوا برای جداسازی بخش های مطالب در زونکن و از نوع مرغوب آن نیز گاهی برای چاپ کارت ویزیت استفاده می شود.

( Gray Back Board)مقوای پشت طوسی نوعی مقوا با گرم های متنوع که یک طرف آن سفید است. از این نوع مقوا در چاپ جعبه و بسته بندی های مختلف استفاده می گردد با گرماژ معمول 200 تا 300 گرم.

مقوای پشت کرم یا زرد که این نوع مقوا که کیفیتی بالاتر از مقوای پشت طوسی دارد معمولاً در ساخت جعبه های دارویی و بهداشتی بکار میرود. گرماژ معمول از 200 تا 300 گرمی.

کاغذ و مقوای فانتزی آنچه در بازار ایران به نام مقوای فانتزی نامیده می شود طیف وسیعی دارد که شامل مقواهایی با بافت های مختلف و تنوع رنگی بسیار است با گرماژ معمول 120 تا 250 گرمی.

کاغذ پلاستیکی نوعی کاغذ از ترکیبات پلاستیک که چاپ افست به خوبی روی آن انجام می شود.بسیار مقاوم بوده به طوری که با دست پاره نمی شود. از نوع چسبدار در لیبل محصولات استفاده می کنند با گرماژ 250 تا 300 گرمی.

کاغذ پشت چسب دار: این نوع کاغذ که در نوع مات و براق وجود دارد در ابعاد 50 * 70 در بازار یافت مس شود و چاپ افست به خوبی روی آن صورت می گیرد. اختصارات روی جعبه ها:
MG Machine Glazed کاغذ یک روی براق
MG Machine Coated کاغذ اندود شده
MF Machine Finish کاغذ پرداخت شده
ES Engine Sized کاغذ آهار خورده
SC Super Calendered کاغذ بسیار صاف
(Kraft Paper)کاغذ کرافت یا کاهی: این نوع کاغذ که از خمیر چوب سولفاته تهیه شده به رنگ قهوه ای کم رنگ است و نسبتاً مقاوم. از کاغذ کرافت برای بسته بندی و گاهی در کارهای فانتزی متفاوت چون پوستر و ... استفاده می شود.
کاغذ غیر قابل نسخه برداری: این نوع کاغذ تمام نور دستگاه های کپی را جذب کرده و نوری منعکس نمی کند. معمولاً این کاغذها به رنگ قرمز هستند.