اهمیت کاغذ در صنعت چاپ

مقاله راجب کاغذ

واردکنندگان کاغذ

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان مقاله :

اهمیت کاغذ در صنعت چاپ

تعداد بازدید :
5648
تاریخ درج مقاله :
یک شنبه 25/11/1394 ساعت 21:59
اهمیت کاغذ در صنعت چاپ
مواد اولیه مورد مصرف در فرآیندهای مختلف چاپ به نسبت متنوع و گسترده هستند. در مرحله اصلی چاپ در ماشین چاپ عمده ترین مواد اولیه مصرفی شامل کاغذ و مرکب چاپ می شوند.
شناخت کافی و درک روابط متقابل این دو ماده اولیه طی فرآیند چاپ منجر به کسب نتایج مطلوب تر در رابطه با خواص کیفی مختلف چاپ خواهد شد. توجه به وضعیت فعلی صنعت چاپ در ایران نشان می دهد که دانش فنی موجود به طور عمده بر پایه شناخت تجربی از این مواد اولیه بوده و کمتر به دانش فنی علمی وابسته است .این در حالی است که برای پیشرفت این صنعت نیاز به کسب دانش فنی علمی در زمینه های مختلف از جمله مواد اولیه که بخش عمده ای از فرآیند تولید چاپ را تشکیل می دهند بسیار ضروری است .

عوامل مورد نیاز برای چاپ کردن :

برای شناسایی انواع کاغذ مورد نیاز در چاپ بهتر است اول با چگونگی چاپ آشنا شویم .

برای چاپ به 4 مورد نیاز داریم:

1) فشار: نیروی انتقال دهنده اطلاعات

2) فرم: حمل کننده اطلاعات

3) مرکب: ماده ای که چاپ را به ظهور می رساند.

4) سطح زیر چاپ(کاغذ): سطح دریافت کننده اطلاعات  

سطح زیر چاپ یا سطح چاپی صفحه ای است که اطلاعات مورد نظر توسط دستگاه چاپ به روی آن انتقال داده میشود و به صورت محصول چاپی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. به همین دلیل کیفیت و هزینه تولید آن از اهمیت خاصی برخوردار است امروزه انواع روش های مختلف برای چاپ روی مواد مختلف ابداع و اختراع شده است. تا هزینه تولید کاهش یابد. موادی مانند کاغذ و پارچهو شیشه و فلزو پلاستیک و چوب و... .

کاغذ به عنوان یک رکن مهم در صنعت چاپ

امروزه در دنیا بالغ بر 3 هزار نوع محصول کاغذی تولید که به هر کدام بسته به متغیرهای مختلف نقش و اثرات مختلفی بر کاربرد نهایی آن ها دارند.در فرآیند چاپ کاغذ به عنوان یک رکن مهم مطرح بوده و با توجه به ویژگی های خود نقش عمده و تعیین کننده ای بر کیفیت چاپ و خواص کیفی محصول چاپ شده در طول عمر مفید خود دارد. لذا شناخت کافی و عملی از آن جهت درک روابط متقابل کاغذ و مرکب و تجهیزات چاپ در مراحل مختلف چاپ ضروری است. بنابراین باید با مواد اولیه و طرز تهیه کاغذ آشنا شویم (در مقالات قبلی گذاشته شده)

انواع کاغذ و مقوا:

به طور کلی ویژگی های مختلف را می توان به 4 دسته کلی تقسیم کرد:

1) ویژگی های فیزیکی شامل ضخامت و دانسیته و بالک و وزن پایه

2) ویژگی های مکانیکی شامل مقاومت کششی و مقاومت به پاره شدن و مقاومت به ترکیدن و مقاومت به تا خوردن و... .

3) کاغذ (سیستم ساخت کاغذ) واکنش پذیری 3- PH ویژگی های شیمیایی شامل کاغذ و مواد افزودنی موجود در آن با سایر مواد شیمیایی صنعت چاپ از قبیل مرکب چاپ و رنگ ها و... .

4) ویژگی های نوری شامل روشن و مات بودن و سفیدی و زردی و درخشش و ... .بدیهی است که با توجه به نوع ساخت کاغذ ویژگی های فوق و روابط متقابل بین آن ها در انواع مختلف کاغذ بسیار متغیر بوده و به طور طبیعی بر ویژگی های کاربردی آن ها اثرات تعیین کننده ای خواهد داشت .

انواع کاغذ:

امروزه بیش از 3000 نوع کاغذ مختلف برای مصارف گوناگون در بازار وجود دارد . ولی در صنعت کاغذ سازی انواع کاغذ را به 4 گروه تقسیم می کنند :

الف) کاغذ و مقوای گرافیکی

ب) انواع مقوای بسته بندی

ج) کاغذهای بهداشتی

د) کاغذهای صنعتی برای مصارف الکترونیکی

 

مصرف کننده ی کاغذ نیز معمولا انواع کاغذ را به نسبت مورد استفاده بودن آن به انواع مختلف تقسیم می کند : کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه و کاغذ بایپل و مقوای جلد و کاغذ کتاب و کاغذ پاکت و بعضی از انواع کاغذهای معمولی می باشند.

انواع کاغذ مصرفی در چاپ:

کاغذی ارزان قیمت به شکل رولpaper news print کاغذ روزنامه و ورق یافت می شود . قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می شود.

گرماژ معمول:50 گرم

کاغذهایی که معمولا برای چاپ به روش writing paper کاغذ تحریر افست و برای تهیه سر برگ از آن ها استفاده می شود و برای نوشتن با خودکار مناسب است .

گرماژ معمول: از70تا100 گرم

کاغذ گلاسه مات و براق :کاغذ های با پوشش براق یا مات که در چاپ های رنگی کیفیت خوبی می دهند.پوشش صاف و یکنواخت ای نوع کاغذ باعث شده تا گاهی به آنsurface paper نیز اطلاق شود.

گرماژ معمولی: از90 تا300 گرمی