تاریخچه تولید کاغذ در ایران

مقاله راجب کاغذ

واردکنندگان کاغذ

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان مقاله :

تاریخچه تولید کاغذ در ایران

تعداد بازدید :
715
تاریخ درج مقاله :
پنج شنبه 3/04/1400 ساعت 13:39
تاریخچه تولید کاغذ در ایران
در سال 1344 هجری شمسی مقدمات ایجاد اولین کارخانه کاغذسازی به منظور تولید کاغذ چاپ و تحریر با استفاده از تفاله نیشکر در هفت تپه خوزستان به ظرفیت 100 تن در روز فراهم شد. بدین ترتیب زمینه برای تاسیس شرکت کاغذ پارس در سال 1346 هجری شمسی فراهم شد تا این شرکت با ظرفیت اولیه 35 هزار تن کاغذ، در سال 1349 رسما تولید کاغذ راآغاز کند. کارخانه ای که در همان سال به تولید 12 هزار و 300 تن کاغذ چاپ و تحریر دست پیدا کرد. در ادامه این مسیر، در سال 1352، کلنگ بزرگ ترین کارخانه کاغذ سازی ایران به نام مجتمع صنایع چوپ و کاغذ ایران (چوکا) با مشارکت وزارت صنایع (60 درصد سهام) وزارت کشاورزی و عمران روستایی (40 درصد سهام) در کیلومتر شش جاده رضوان شهر به تالش به زمین زده شد و در سال 1357 کار خود را آغاز کرد.
اما با اوج گیری انقلاب بسیاری از کارخانه ها از جمله همین کارخانه کاغذسازی عملا تعطیل شدند. با این وجود پس از پیروزی انقلاب و از سال 1361 تلاش های برنامه ریزی شده ای برای راه اندازی دوباره تولید کاغذ آغاز شد و با تحویل کارخانه به سازمان صنایع ملی ایران در سال 1364، این تلاش ها به بار نشست و فعالیت این کارخانه از سر گرفته شد.
گرچه این دو مجموعه تنها کارخانه هایی نبود که در ایران کاغذ تولید میکرد. بعد ها مراکز دیگری نیز از جمله شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در سال 1376 راه اندازی شد که به عنوان تولید کننده کاغذ در ایران با ظرفیت 175 هزار تن (شامل 90 هزار تن کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر و 85 هزار تن کاغذ فلوتینگ) شناخته می شوند. ضمن آنکه احداث کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران در سال های اخیر و وجود کارخانجاتی نظیر نئوپان، فیبر و ... از جمله دیگر اقدامات در حوزه صنعت کاغذ بوده است.