وضعیت فعلی صنعت کاغذ در ایران

مقاله راجب کاغذ

واردکنندگان کاغذ

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان مقاله :

وضعیت فعلی صنعت کاغذ در ایران

تعداد بازدید :
728
تاریخ درج مقاله :
جمعه 4/04/1400 ساعت 20:28
وضعیت فعلی صنعت کاغذ در ایران
با وجود پتانسیل های خوبی که در کشورمان داریم اما ایران در جایگاه خوبی در بخش صنعت کاغذ قرار ندارد. این در حالی است که با واردات چوب خام می توانیم محصوولات سلولزی از جمله کاغذ بهداشتی، کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر و کاغذ بسته بندی تولید کنیم. اما در کنار آن می توان به بازیافت سالانه حدود 3 میلیون تن کاغذ در جنوب کشور اشاره کرد که اگر بتانیم از این پتانسیل استفاده کنیم، نه تنها نیاز داخلی بلکه تمام نیاز برخی کشور کشورهای همسایه مانند عراق، ارمنستان، پاکستان،افغانستان و ترکمنستان را نیز تامین کنیم.
اما در عوض متاسفانه سالانه حدود 3 میلیون تن ساقه نیشکر را می سوزانیم در حالیکه تکنولوژی تولید کاغذ زا نداریم و چشم انداز روشنی هم در دستیابی به آن وجود ندارد. چرا؟ چون ما برنامه ای برای به دست آوردن آنها نداریم و حداقل تا دویست سال آینده نمی توانیم به آن تکنولوژی برسیم! چون تکنولوژی تولید کاغذ آنها "های تک" است. یعنی با فیلمی سروکار دارد که 80 میکرون برای چاپ و تحریر و یا 200 تا 300 میکرون برای کاغذ بسته بندی نیاز است. از این رو تولید آن دقت بالایی را می طلبد اما در ایران تکنولوژی مورد استفاده در این حوزه بسیار پیش پا افتاده است.
به همین دلیل بسیاری از سازندگان دستگاه ها به سمت تولید ماشین آلات بسته بندی می روند تا اینکه بخواهند تولید کننده دستگاه تولید کاغذ باشند. به بیانی صنعت تولید کاغذ بیشتر در دست اروپاییان و آمریکایی هاست و در این زمینه خیلی از ما جلوتر هستند.