کلیدی‌ترین اصل در مدیریت پسماند چیست؟

مقاله راجب کاغذ

واردکنندگان کاغذ

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان مقاله :

کلیدی‌ترین اصل در مدیریت پسماند چیست؟

تعداد بازدید :
1133
تاریخ درج مقاله :
چهار شنبه 11/12/1400 ساعت 01:54
کلیدی‌ترین اصل در مدیریت پسماند چیست؟
با اشاره به تاثیر تفکیک از مبدا در بازیافت پسماند خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند خانگی و شهری روندی است که از تولید زباله شروع می‌شود و تا نگهداری، تفکیک، جداسازی و نقل و انتقال به محل دفع پسماند ادامه دارد.

وی با تشریح فرایند دفع زباله گفت: منظور از دفع پسماند، بازیافت، بی‌خطرسازی، تصفیه، استفاده مجدد و دفن بهداشتی آن است. تفکیک از مبدا یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین اقدامات برای مدیریت پسماند است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با دسته بندی پسماندها اظهار کرد: پسماندها بر اساس کیفیت و خصوصیات به دسته خشک یا تر تقسیم می‌شوند. در ایران ۶۵درصد زباله‌های خانگی تر یا آلی و ۳۵ درصد آن‌ها خشک هستند. منظور از تفکیک پسماند به جز تفکیک زباله خشک و تر، تفکیک زباله خشک به فلزات، شیشه، پلاستیک، کاغذ و دیگر مواد قابل استفاده است که باید در مبدا تفکیک شود و بر اساس کارکرد بازیافت و در صنعت مربوطه مورد استفاده قرار گیرد. در واقع کلیدی‌ترین اصل در مدیریت پسماند تفکیک درست است.

پسندیده با اشاره به اخرین اقدامات انجام شده برای مدیریت پسماند و مبارزه با مافیای این حوزه اظهار کرد: مدیریت اجرایی پسماند در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست. مدیریت اجرایی شامل همه مراحل چرخه پسماند می‌شود و از تولید تا انتقال برای دفع نهایی ادامه دارد. جمع آوری، تفکیک و حمل و نقل زباله بخشی از پروسه مدیریت پسماند است.

وی تاکید کرد: لازم است با برنامه‌ریزی و آموزش مناسب دست مافیا را از پسماند کوتاه کرد. برای تحقق این امر باید حتما ساز و کارهای درست اجرایی و عملیاتی پیش‌بینی شود این در حالیست که هم اکنون دوره‌گردها با دسترسی راحت به مخازن زباله را از مخزن تفکیک می‌کنند در حالی که تفکیک صحیح پسماند، تفکیک از مبدا است. وقتی این پدیده‌ها مورد تحلیل قرار گیرد و آموزش شهروندان به‌درستی انجام شود، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

پسندیده ادامه داد: مدیریت پسماند باید با همکاری شرکت‌هایی انجام شود که دارای دانش، تجربه، تخصص و امکانات مناسب هستند. مدیریت اجرایی پسماند از عهده یک سازمان برنمی‌آید و نیازمند خدمات سایر بخش‌هاست. وقتی ساز و کار مدیریت پسماند از مرحله جمع آوری به درستی صورت گیرد، هم تولید کننده زباله با تحویل پسماند خشک به سیستم جمع‌اوری زباله سود می‌برد و هم جمع‌آوری کننده در این فرایند منتفع می‌شود