افزایش ظرفیت تولید داخل در کنار آزادی واردات

کاغذ

واردکنندگان کاغذ

مقوا

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان خبر :

افزایش ظرفیت تولید داخل در کنار آزادی واردات

تعداد بازدید :
439
تاریخ درج خبر :
سه شنبه 11/08/1400 ساعت 04:11
افزایش ظرفیت تولید داخل در کنار آزادی واردات

حسن‌زاده در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ناشران روی لبه تیغ هستند و می‌توانند سقوط کنند. مردم هم هرچند کتاب از قبل در سبد خریدشان نبود، اما امروز بیش از پیش قدرت خرید ندارند. با تورمی هم که داشتیم، سرمایه ناشران از بین رفته است. از این‌منظر اگر بخواهیم منتظر خودکفایی در تولید کاغذ باشیم، ناشری باقی نخواهد ماند. پس واردات کاغذ، امری الزامی است. چون همان‌طور که گفتم فعلا امکان صبر برای خودکفایی وجود ندارد.

وی افزود: در شرایط فعلی، هفت تا هشت‌درصد ناشران هستند که می‌توانند خود را با کاغذ آزاد سرپا نگه دارند اما عمده ناشران از بین می‌روند. ما هم که تا الان دوام آورده‌ایم، مطمئنا مثل قبل تولید نخواهیم داشت. از طرف دیگر، افزایش هزینه‌های تولید موجب بالا رفتن قیمت کتاب شده و قشر کتابخوان که عمدتا طبقه متوسط و جوانان هستند روز به روز قدرت خرید را از دست می‌دهند و تداوم این روند، کاهش تولید و تهدید تعطیلی ناشران و کتابفروشان را نزدیکتر از هر زمان دیگر می‌کند.

این‌مدیر نشر در ادامه گفت: نتیجه این‌طرح را که به تولیدکنندگان داخلی برای راه‌اندازی کارخانه تولید کاغذ یارانه بدهیم، در دوره‌های پیش دیده‌ایم. من فکر می‌کنم واردات کاغذ باید آزاد باشد و اگر مدیران موفق شدند و توانستند، تولید داخل را گسترش بدهند. نه این‌که مثل صنعت خودروسازی‌مان، به اسم بها دادن به تولید داخل، جلوی واردات را گرفته و امکان رقابت محصول داخلی و خارجی را از بین ببرند. و همین‌طور، نه این‌که با جلوگیری از واردات، فقط به یک‌عده خاص امکانات و یارانه بدهند. در وضعیت فعلی باید یارانه کاغذ به ناشران اعطا شود تا دید چه پیش می‌آید.

حسن‌زاده گفت: بنابراین در حال حاضر برای بهبود وضع بازار کاغذ، دو کار اساسی باید انجام داد؛ اول آزادبودن واردات کاغذ و دوم، افزایش تولید ظرفیت داخلی این‌کالا.