افزایش قیمت حمل و نقل جهانی و رکود در بازار کاغذ و مقوا

کاغذ

واردکنندگان کاغذ

مقوا

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان خبر :

افزایش قیمت حمل و نقل جهانی و رکود در بازار کاغذ و مقوا

تعداد بازدید :
327
تاریخ درج خبر :
سه شنبه 21/10/1400 ساعت 02:14
افزایش قیمت حمل و نقل جهانی و رکود در بازار کاغذ و مقوا
به گفته سیدحسن میرباقری، بازار کاغذ این‌روزها در حالت رکود به سر می‌برد و افزایش 30 درصدی نرخ حمل و نقل و قیمت خمیر کاغذ؛ شرایط کار را برای واردکنندگان و تجار سخت کرده است.

حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ با اشاره به وضعیت کنونی بازار واردات کاغذ و مقواٰ، گفت: این‌روزها ما در بازار کاغذ شاهد رکود هستیم و در کنار آن مسائل و موضوعات مختلف حاشیه‌ای وضعیت کار را برای تجار این حوزه سخت کرده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت جهانی حمل و نقل، عنوان کرد: این افزایش قیمت از سال گذشته آغاز شده بود به‌طوری که قیمت و هزینه حمل و نقل طی چند ماه گذشته در برخی مبداءها 30 درصد رشد داشته و به‌طور کلی نسبت به سال گذشته در همین زمان شاهد افزایش قیمت چندین برابر هزینه‌ها هستیم.

میرباقری درباره علت این موضوع، توضیح داد: این افزایش قیمت‌ها جهانی است که توسط کشتی‌رانی‌های بزرگ اعمال شده و بعد از شیوع بیماری کرونا به دلیل کمبود کانیتنرها، ما شاهد این افزایش قیمت هستیم.

وی با بیان اینکه قیمت خمیر کاغذ نیز در دنیا افزایش قیمت داشته است، گفت: در کنار همه این افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف اگر یک بازرگان ایرانی بخواهد به صورت نقدی هم کاغذ خریداری کند، از زمانی که بخواهد مجوز واردات بگیرد تا زمانی که این کالا به کشور وارد شود، حدود چهار تا پنج ماه زمان می‌برد.

میرباقری تاکید کرد: در سال‌های گذشته ما می‌توانستیم با درصد کمی پیش‌پرداخت نسبت به خریداری اجناس اقدام کنیم اما الان باید صددرصد هزینه‌ها را بپردازیم تا بتوانیم اجناس را به کشور وارد کنیم و این موضوع درصد حاشیه سود را بسیار کاهش داده است.

وی با بیان اینکه در این حوزه خواب سرمایه خیلی زیاد شده است، گفت: در این میان عدم تحویل به موقع اجناس توسط فروشندگان خارجی به دلیل افزایش تقاضا از سوی کشورهای مختلف موجب ایجاد خواب سرمایه شده است.

میرباقری همچنین به روند طولانی مدت بانک مرکزی برای صدور مجوز تخصیص ارز اشاره کرد و یادآور شد: در کنار همه مشکلات، این طولانی شدن تخصیص ارز، شرایط کار را سخت‌تر کرده است، الان وضعیت به‌گونه‌ای است که واردکننده بین یک تا دو ماه باید در انتظار تخصیص ارز باقی بماند