شرظ استفاده ناشران از کاغذ های تولید داخل

کاغذ

واردکنندگان کاغذ

مقوا

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان خبر :

شرظ استفاده ناشران از کاغذ های تولید داخل

تعداد بازدید :
440
تاریخ درج خبر :
جمعه 14/08/1400 ساعت 03:43
شرظ استفاده ناشران از کاغذ های تولید داخل
احمد دولت آبادی مدیرمسئول انتشارات نگارتابان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر احداث کارخانه تولید کاغذ مازندران بر تولید کتاب و قیمت آن بیان کرد: قطعاً وقتی ملزومات انتشار کتاب از کاغذ گرفته تا چسب و زینک با قیمت پایینی به دست ناشران برسد، قیمت تمام شده تولید کتاب ارزان‌تر از امروز می‌شود. این امر باعث می‌شود کتاب با قیمت کمتری به دست مخاطبانش برسد. هنوز نمی‌توان درباره تأثیر احداث کارخانه تولید کاغذ بر تولید کتاب پیش بینی خاصی کرد؛ چون ناشران کاغذ‌های تولید شده در این کارخانه را دریافت نکردند. تنها خبری مبتنی بر احداث کارخانه تولید کاغذ اعلام شده است.وی ادامه داد: ناشران در صورتی از کاغذ‌های تولید شده در کارخانه تولید کاغذ استفاده می‌کنند که علاوه بر قیمت پایین از کیفیت خوبی برخوردار باشند. به عبارت دیگر علاوه بر کیفیت کاغذ، قیمت پایین‌تر آن نسبت به نمونه وارداتی اش برایشان اهمیت دارند. درصورتی که میان قیمت تمام شده کاغذ در کارخانه تولید کاغذ با کاغذ وارداتی تفاوتی وجود نداشته باشد، از آن کمتر استقبال می‌کنند.

مدیرمسئول انتشارات نگارتابان با اشاره به اینکه تنها راه اندازی کارخانه تولید کاغذ باعث نمی‌شود در تولید کتاب تغییری به وجود بیاید، اظهار کرد: کارخانه تولید کاغذ مازندران باید گام به گام پیش برود تا بازخورد عرضه تولیداتش را در بازار کاغذ ببیند. در صورتی که کاغذ‌های تولیدی‌شان در کنار قیمت پایین کیفیت بالایی داشته باشد، ناشران از آن‌ها برای تولید کتاب استفاده می‌کنند. به هرحال هر ناشری دوست دارد با خرید کاغذ با کیفیت داخلی از تولیدکننده کشورش حمایت کند. اگر اینگونه باشد قطعاً روی قیمت تمام شده تولید کتاب تأثیرمی‌گذارد و قیمت آن را کاهش می‌دهد.

دولت آبادی ادامه داد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان باید روی روند پخش کاغذ تولید داخلی نظارت داشته باشد و کاغذ را به دست ناشران برساند. بدین منظور بهتر است سهمیه‌ای از تولیدات کارخانه کاغذ داشته باشد. کاغذ را با قیمت پایین‌تر و یارانه دولتی که دارد میان ناشران توزیع کند. کاغذی که با قیمت اتحادیه ناشران و کتابفروشان به دست ناشر می‌رسد، پایین‌تر از قیمت آن در بازار آزاد است. این مسئله به ناشران برای تولید کتاب انگیزه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تولید شبانه روزی کارخانه تولید کاغذ مازندران می‌تواند از احتکار کاغذ در انبار‌های کاغذ فروشان جلوگیری کند، ابراز کرد: وقتی کاغذ به کشور وارد شود، یک روز بودجه کافی برای واردات آن وجود ندارد؛ یک روز کاغذ فروش آن را در انبار احتکار و فاصله‌ای میان اختصاص کاغذ به ناشران ایجاد می‌شود. درصورت کار شبانه روزی کارخانه تولید کاغذ، همواره کاغذ در بازار عرضه می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت احتکار در تولید داخلی معنا ندارد، از این رو بعید می‌دانم احتکاری در این زمینه رخ دهد.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان تصریح کرد: شاید ناشران بتوانند پس از گذشت مدتی کاغذ مورد نیازشان را به طور مستقیم از کارخانه تولید کاغذ تهیه کنند و بدین شیوه از احتکار و واسطه گری جلوگیری شود؛ آن هم به شرطی که توزیع کاغذ به گونه‌ای باشد که ناشران بتوانند راحت آن را تهیه کنند و کتاب هایشان را با قیمت پایین تری تولید و عرضه کنند.