ناشران چشم‌انتظار برنامه دولت برای خروج از بحران کاغذ

کاغذ

واردکنندگان کاغذ

مقوا

گلاسه

کاغذ گلاسه

فروش کاغذ

خرید کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

کاغذ A4

کاغذ A3

کاغذ A5

کاغذ A4

پالت کاغذ

رول کاغذ

کاغذ تحریر

فروش مقوا

خرید مقوا

کارتن


عنوان خبر :

ناشران چشم‌انتظار برنامه دولت برای خروج از بحران کاغذ

تعداد بازدید :
167
تاریخ درج خبر :
شنبه 25/04/1401 ساعت 20:30
ناشران چشم‌انتظار برنامه دولت برای خروج از بحران کاغذ

کاغذ تحریر برای چندمین بار طی دو هفته گذشته افت و خیر قیمت را تجربه کرده و حالا پس از کاهش چند ده هزار تومانی دوباره به بندی 630 هزار تومان رسیده است‌، نکته اینجاست که این افت و خیزها اجازه خرید و فروش را به خریدار و فروشنده نمی‌دهد. کار به جایی رسیده است که قیمت یک بند کاغذ 70 در 100 با گرماژ 100 گرم اندونزی به یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر قیمت سایر انواع کاغذ از جمله A4،‌ مقوای پشت طوسی‌، کاغذ روزنامه و ... نیز با افزایش همراه بوده است‌، افزایشی که نه مطلوب خریدار است و نه مطلوب فروشنده. فروشنده‌ای که در دو سال گذشته رکود را بر بازار تجربه کرده و حالا خود را در آستانه ورشکستگی می‌داند.

طیف دیگر این ماجرا ناشران هستند‌، ناشرانی که از ابتدای سال دستشان از کاغذ دولتی کوتاه مانده و از بازار نیز توان خرید ندارند‌، اگرچه آمارهای نشر کاهش جدی چاپ کتاب را نشان نمی‌‌دهند‌، اما زمانی که پای حرف دل ناشران بنشینیم می‌بینیم که عمده ناشران چه بزرگ و چه کوچک سعی کرده‌اند حداقل عناوین خود را منتشر کنند تا تکلیف کاغذ مشخص شود. اگر آمارهای نشر نیز تکان نخورده است،‌ از طمع ناشران کتاب‌ساز است که برایشان انتشار کتاب با بندی 600 هزار تومان نیز می‌صرفد.

وضعیت امروز بازار کاغذ را از همان سال‌های ابتدایی دهه 90 می‌شد، پیش‌بینی کرد،‌ زمانی که کاغذ از بندی 35 هزار تومان به بندی 70 هزار تومان رسید و ناشران برآشفته شدند،‌ همان سال‌هایی که رهبر انقلاب در بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران بر لزوم حل این موضوع قبل از رسیدن به بحران تاکید کردند و چاره کار را در رسیدگی به تولید داخلی دانستند. اما گوش شنوایی در میان مسئولان وجود نداشت و یا اگر هم بود همتی برای پیگیری وجود نداشت.